onsdag 14. november 2012

Heimelaga IS

Til husbondens farsdag laget jeg eplekake med heimelaga is inntil.
Isen var helt fantastisk, så vi har mye eplekake igjen ;)
Googlet litt frem og tilbake,
og ente opp med og prøve meg på en sammenkomponert oppskrift, med bakgrunn i denne:

Du trenger:
5 dl fløte
4 stk eggeplomme
0,75 dl vann
125 g sukker
1 stk vaniljestang

Slik gjør du:
Kok opp vann, sukker og en delt vaniljestang med utskrapte frø.
La væsken koke i ca. fem minutter til den får en tykk konsistens.
(Jeg fulgte ikke godt nok med, så dette ble vel seigt - men det gikk helt fint, også er det VARMT)

Pisk fløten nesten stiv, og sett den til avkjøling. Pisk sammen eggeplommene til den lysner i fargen. Tilsett sukkerlaken i en stråle og pisk det helt til blandingen har romtemperatur.

Ha i den piskede fløten og vend det forsiktig sammen med en slikkepott.

Ønsker du å tilsett isen smak, gjør du dette nå.
Jeg bruke daim, men opplevde at dette sank til buns, så spar litt til å strø på toppen også :)

Hell isen i en bolle og sett den i fryseren. Vår var nesten gjennomfryst etter 4 timer, så beregn 5 timer frysetid.

Ganske så enkelt!
Verdt et forsøk, den er goood!


Det blir mye instagrambilder for tiden.
Men det er jo så moro å knipse, redigere og dele på 1-2-3.
@Frueninord

6 kommentarer:

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Hjemmelaget is er aller best, men blir laget alt for skjeldent :)))

Det er mer styr med blogginnlegg en å poste et bilde med kommentar på Instagram, så det blir litt flere oppdatteringer gjennom Instagram for tiden :))) Knis...

Koselig å følge deg på begge steder :)

Fin fin onsdag til deg
Klem Heidi

Ambivalentica sa...

Så flink du er! Her har jeg akkurat kranglet på et gelélokk på en kake til fest i morgen. Den ble ikke akkurat vakker, men jeg satser på at krempynt i morgen kan sørge for litt kamuflasje.. :-) Ski hørtes ut som en god idé - Arvingen fikk til jul i fjor og var ikke fylt to da han prøvde. Det var for tidlig for ham, men søskenbarnet som er seks mnd eldre gikk som en helt hele vinteren :-) Jeg skal forøvrig holde utkikk på føden ;-)

Ambivalentica sa...

Så flink du er! Her har jeg akkurat kranglet på et gelélokk på en kake til fest i morgen. Den ble ikke akkurat vakker, men jeg satser på at krempynt i morgen kan sørge for litt kamuflasje.. :-) Ski hørtes ut som en god idé - Arvingen fikk til jul i fjor og var ikke fylt to da han prøvde. Det var for tidlig for ham, men søskenbarnet som er seks mnd eldre gikk som en helt hele vinteren :-) Jeg skal forøvrig holde utkikk på føden ;-)

My Dream sa...

mmmm....deilig.... fikk lyst på... kanskje jeg skal prøve i morgen.... shittvær og innetid her på vestlandet... noe må vi jo finne på....

klemz...

Svebakkan-jente sa...

http://janeinarogingerlise.blogspot.no/2012/11/blogg-award-d.html

Innie sa...

Så deilig! Heldige husbonden der i hus ja! hehe :)
Hjemmelaget is er nesten alt for godt....hehehe