onsdag 30. november 2011

DIY - Hekla lykter







Du trenger:
Glass
Heklenål
Restegarn

Jeg har brukt barnematglass, heklenål 2.5 og Inca Alpakka fra Rauma Garn.

Fremgangsmåte (likt for begge str):
1. rad: Hekle luftmasker (lm) tilpasset lengden på lykten (bunn og opp til halsen) + 3 lm (=1 stav). Snu arbeidet.
2. rad: Hekle en stav i 4. lm fra nåla. Hekle 1 stav i hver lm ut raden. Snu arbeidet.
3. Hekle 3 lm, 1 stav i 2. staven fra nåla (fra forrige runde). Hekle 1 stav i hver stav (fra forrige runde) ut raden. Snu arbeidet.
4. rad. Gjenta rad 3, til du har heklet rundt glasset . Jeg har 23 rader. 

Instruksjonsvideoer finner du HER.

Montering:
Begynnelse- og sluttraden festes med kjedemasker. 
Fest løse tråder.
Tre på båndet rundet glasset, dra en tråd igjennom øverst og stram til. Gjør det samme i bunn. 

Voila!
Din aller første hekla lyslykt!

Det er den første hekleoppskriften jeg lager, så kom gjerne med tilbakemelding på forbedringer!

4 kommentarer:

Anonym sa...

så stilig og lekkert Lene. Hekletalentet har du i hvert fall ikke fra meg....

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Kjempefine hekla lykter!!
Likte også fargen på garnet du valgt, Klem Anna

tantemaraj sa...

Wow! Lekre lykter:-) og tusen takk for oppskrift!! Jeg har en hel pose med glass liggende som mannen har trua med å kaste flere ganger... :-) Nå kommer de til nytte!!!

God adventstid!!

Lady E sa...

Så utrolig fine, vil kjempe gjerne prøve meg på en slik. (Må bare trene en del mere på å hekle. =)

Ha en flott kveld.