torsdag 30. juni 2011

Realestateheaven 1 år etter

For ett år siden overtok vi huset vårt, og publiserte dette innlegget, med diverse tanker og ideer for videre oppussing. Mye har blitt gjort, og mye gjenstår!
Det første som ble gjort var å fjerne gulvbelegget, slipe gulvet og lakke med hvitpigmentert lakk i stua. Deretter ble tak, vegger, vindu og alt av lister malt:


Mamma tok på seg den (overraskende) store jobben med å male mursteinen bak ovnen! Takk!

Underveis i prosessen blir det bestemt at et nytt kjøkken  til, så døra og veggen bak vedovnen må bort, mens en annen dør må tettes igjen..


Mer om prosessen underveis her. Oppdatert kjøkkeninnlegg er under planlegging :)

Soverommet vårt er det eneste rommet med malte tregulv, og jeg mildt sagt liker det godt!
Flere glimt fra soverommet her.

14. oktober ble vi foreldre til verdens beste frøken, og innimellom slagene ble det tid til både borddekking og blogging..
.. og vaffelkos:
I november har høstens sand og grus ødelagt det hvitmalte gulvet i entrèen, og nytt gulv er en nødvendighet!
Så kom advent, og det ble ikke mindre enn to lysestaker; en til mamma og en til oss:
I Desember ble tredørene i 1.etg malt. På badet ble det i overkant med lyse vegger, tak og innredning, så da ble det kulør istede!
Mer om badet her.

Når ventetiden er over, er det tid for jul:

01.01.2011 blir lille frøken døpt
13. januar kom sola tilbake, det samme gjorde en økt interesse for foto. På tide vil kanskje noen si ;)
Drømmen er nok speilrefleks, men inntil videre føler jeg at digitalkamera vårt nesten dekker alle fotobehov.
Men ser helt klart forskjellen. Dette er tatt med lillesøsters speilrefleks.

Stua er under konstant ommøblering, på jakt etter flere kvadratcentimeter

Mer om det her.
Lillepias rom får seg en etterlengtet oppussing i mars. Oppussingen kan man lese mer om her, men det kommer et mer utfyllene innlegg når tida er der.
Vi var på farten i påska, men liljer og egg må man ha forde!


Årskavalkaden og rundturen nærmer seg snart over, og det hele som binder rommene sammen - gangen - er et evig spørsmålstegn hos oss..
I mai får soveromsgangen vår en oppfriskning, klassisk eksempel på 1 fjær -> 5 høns, i dette tilfellet var det en vegg som måtte fikses på - i et annet rom.. Mer her.
Sist ut er yttergangen vår
Mer her.

Til nesten alle rom som har vært berørt av malekost, har det kommet ny belynsing.
Det har blitt noen kroner på belysning, sjøl om jeg har gått for rimelige alternativer. Kartell står naturligvis på ønskelista, men det gjør mye annet også;) Mer om belysning her.
I løpet av herlige mai-måned (min favoritt) laget jeg en hylle til kjøkkenet. Den er superkjekk, og jeg er veldig stolt av meg sjøl (sjøl om jeg fikk litt tips, råd og en hjelpende hånd innimellom).
I juni tok jeg meg sammen og fikk gjort ferdig skjenken som har stått på vent i over 4 år!! Ting tar tid, sa du??
Skjenken er malt med fargen Matrix fra Jotun. Førbilde her.

Fokuset første husår har i all hovedsak blitt innendørs. I år står utendørs for tur. Vi har 2 store prosjekter på gang, som fører med seg mange små. Den ene kommer jeg tilbake til senere, den andre er maling av hus.
Det er mye som skal males, men vi er godt i gang med første del; kraftvask, skraping, visir og 1 strøk er alt unnagjort. Grått er jo det nye hvitt, og denne gangen kaster vi oss på trendbølgen vi og.
Vi har ikke tenkt og jobbe oss ihjel, slapp av. Jeg er feks stadig en tur bortom blomsterbedet for å sjekke statusen på Peonene våre, overraskende gøy å følge med på spiringen. Bildet er fra fjor. Flere hagebilder her, og blomsterbilder her.
Da tror jeg at vi runder av for denne gangen. Tror det blir tidenes lengste innlegg på min blogg, og det har tatt noen dager å lage det.

Alle bilder er republisert, beklager for tidvis dårlig bildetaking.

Vurderer å lage en liknende kavalkade, da med håndarbeid som fokus, om det skulle være av intr?! Det blir neppe like omfattende som denne kavalkaden.

Da er det straks ferietid her i huset. Herlig!
God sommer til alle som er innom her:)
♥♥♥

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du e go! :) Kjekt å fylla me dokk litt oppider! ;)
Goo ferie! <3

klem

Anonym sa...

Du e go! :) Kjekt å fylla me dokk litt oppider! ;)
Goo ferie! <3

klem

Lady E sa...

Så artig det var å lese igjennom denne oppdateringen med alt som har skjedd =) Fikk jeg som ny lester en sammendrag av mye. Takk =)

Ha en kjempe flott kveld.